Forklarende tekst
Sommerfuglens cyklus__________________________________________________________
En sommerfugl er et flyvende insekt.
Den er kendt for de iøjnefaldende farver og mønstre på sine vinger.
Sommerfuglens liv er en proces med flere trin/niveau.
1) Første stadie i sommerfuglens cyklus er ægget.
Den er kendt for de iøjnefaldende farver og mønstre på sine vinger.
Sommerfuglens liv er en proces med flere trin/niveau.
1) Første stadie i sommerfuglens cyklus er ægget.
Sommerfuglen starter ud i et æg, med en hård skal og et voksagtigt lag til at modvirke æggets udtørrelse.
2) Andet stadie er larven. Det eneste larven gør er at æde. –og krybe rundt på dens mange ben. Larven lever primært at blade, men det afhænger også af dyrets race. Inden dyrets næste livsstadie vokser den sig større og skifter hud en masse gange.
3) Tredje stadie er når larven har ædt nok til, at være udvokset, spinder den en puppe med en silketråd, som den selv laver i bestemte kirtler. Inde i puppen begynder larven den store forvandling til den færdige sommerfugl.
4) Lige når den voksne sommerfugl kommer ud af puppen, kan den ikke flyve. Den skal først folde sine vinger ud. Dette sker ved at sommerfuglen pumper blod ud i vingerne og derefter lader vingerne tørre. Mens dette sker, er sommerfuglen meget udsat for rovdyr.
1: Ægget
3: Pubben
3: Larven
4: Den voksne sommerfugl
_______________________________________________________________________________
Nyhedsartikel
Praktikanter på Almegårds
Kaserne
16 unge
var i uge 3, i praktik på Almegårds Kaserne - Rønne, Bornholm.
5 dage forløb på kasernen hvor de unge drenge og piger, skulle afprøve deres evner inden for militæret.
De tolv unge sjællændere og 4 unge bornholmeres ophold varede i 5 døgn. Denne periode indebar en masse huslige pligter, strenge regler og et fantastisk sammenhold mellem de unge mennesker, fortæller to af praktikanterne, Jacob Grønvall og Andreas Kofod.
5 dage forløb på kasernen hvor de unge drenge og piger, skulle afprøve deres evner inden for militæret.
De tolv unge sjællændere og 4 unge bornholmeres ophold varede i 5 døgn. Denne periode indebar en masse huslige pligter, strenge regler og et fantastisk sammenhold mellem de unge mennesker, fortæller to af praktikanterne, Jacob Grønvall og Andreas Kofod.
Ingen mobiler uden for pauserne, ikke svare igen, kom til
tiden, osv. var bare få udsnit af reglementet, som de deltagende levede efter i
deres praktik periode.
Hvis ikke de fulgte disse regler, blev der uddelt straf til alle, fx 20 armbøjninger.
Hvis ikke de fulgte disse regler, blev der uddelt straf til alle, fx 20 armbøjninger.
Fordele og ulemper var der mange af; dårlige senge, ulåste
bade, køligt badevand, rengøring, afsavn til normal hverdag. Derimod var der
selvfølgelig også fordelene; god træning af kroppen, sammenhold, de gode
oplevelser, disciplin, god mad – buffet og sodavand, og ikke mindst stoltheden
ved, at bære den prægtige uniform.
Jacob og Andreas er begge, enige om, at man følte stolthed, iført den camouflerede dragt. ”Det lyder ikke af meget, men det var specielt, at have tøjet på.”, fortæller Andreas. Tilføjende til emnet, siger Jacob, ”Der var flest ulemper, men fordelene fyldte mest.”
Jacob og Andreas er begge, enige om, at man følte stolthed, iført den camouflerede dragt. ”Det lyder ikke af meget, men det var specielt, at have tøjet på.”, fortæller Andreas. Tilføjende til emnet, siger Jacob, ”Der var flest ulemper, men fordelene fyldte mest.”
Højdepunktet på ugen, var onsdag aften, da praktikanterne
opførte en lille lejer i skoven, hvor de sov under presenninger. Men det
sjoveste på udflugten var dog den øvelse der fandt sted; En nærliggende gård
skulle tilnærmes uset, og en person skulle hentes ud derfra. Denne mission, var
populær blandt de unge mennesker.
Jacob Grønvall fortæller, om hvorfor han valgte denne
praktik plads; ”Jeg har længe overvejet
en uddannelse inden for militæret, så jeg synes, at det var smart.”, og
fortsætter derefter med, at sige, at han godt kunne forestille sig selv,
arbejde for militæret.
Alt i alt, er både Jacob og Andreas tilfredse med deres valg
om, at opleve soldat-livet.
De lyder overvældede over det omtalte sammenhold og de spændende oplevelser de har vidnet på kasernen, og anbefaler et sådanne ophold, til elever i 8.klasse.
Andreas afslutter: ”Man glemmer det sgu aldrig. Det var en af de fedeste ting, jeg har oplevet.”
De lyder overvældede over det omtalte sammenhold og de spændende oplevelser de har vidnet på kasernen, og anbefaler et sådanne ophold, til elever i 8.klasse.
Andreas afslutter: ”Man glemmer det sgu aldrig. Det var en af de fedeste ting, jeg har oplevet.”
Wauw flot blog Anna ; )
SvarSletEt kendetegn ved den forklarende teksttype er også, at der ofte er en kort introduktion og en lille opsamling afslutningsvis, det kunne tilføres din besvarelse.
Hvilken genre har du valgt at skrive den forklarende tekstype i?
VH. Caroline
Mange tak :)
SletOk.
Øhm, jeg var ikke klar over at man kan skrive den forklarende teksttype i forskellige genrer? Så jeg ved ikke rigtig hvilken min er skrevet i?
Se oversigten over teksttyper side 4+5 i AKTIV. alle "kasserne" under tekstyperne er forskellige genre.
SvarSlethvad? hvor? hvornår? Hvilken? Hvem? Hvordan?
SvarSlet